De groei in de transportsector valt komend jaar een stuk lager uit dan in 2019. Dat komt vooral doordat de bouwsector vertraagt als gevolg van de stikstof- en PFAS-regels, verwacht het Economisch Bureau van ING. De vraag naar pakketvervoer blijft toenemen, dat gaat hand in hand met de groei van webwinkels.
De totale transport- en logistieksector groeit dit jaar qua volume met 1 procent, een halvering van de groei van vorig jaar. Qua omzet gaat de sector er 2,5 procent op vooruit.
Postbedrijven en koeriers doen het dankzij de bezorging voor webwinkels het best dit jaar met een plus van 2,5 procent. Wegtransport en watertransport, die het meest te lijden hebben van de vertraging in de bouw, zien het vervoerde volume maar met 0,5 procent groeien, verwachten de economen van ING. De scheepvaart heeft daarnaast ook last van de moeizaam draaiende industrie en zwakke internationale handel.
Vervoer door de lucht groeit, inclusief het vervoer van passagiers, dit jaar met 1 procent. Dat zou veel hoger kunnen zijn, maar het beperkte aantal vliegbewegingen staat verdere groei van de luchtvaartsector in de weg, aldus citroen mehari
De Nederlandse transport- en logistieksector schakelt in 2020 verder terug. Naar verwachting halveert de volumegroei van 2 tot 1 procent. Waar het wegtransport een jaar terug nog profiteerde van de bouw als belangrijkste groeimotor, remt deze opdrachtgever in 2020 door de stikstof- en PFAS-vertraging juist af. Ook de binnenvaart merkt dit.
De luchtvaart laat eveneens weinig groei zien, maar dat komt door capaciteitsbeperking. De toenemende vraag naar consumentenproducten zorgt ervoor dat de groei in de transport- en logistieksector niet stilvalt. Logistieke dienstverleners en vooral pakketvervoerders laten gedreven door online consumentenbestedingen de sterkste vooruitgang zien, al worden e-tailers zelf ook meer actief in logistiek. Dit blijkt uit het Vooruitzicht transport- en logistiek van ING Economisch Bureau.
Groei in transport en logistiek terug naar laag niveau
De transport- en logistieksector vertraagt in 2020 voor het derde jaar op rij. De volumegroei komt naar verwachting nog uit op 1 procent, waarbij de omzet stijgt met 2,5 procent. Hoewel bedrijven de volumegroei zien terugvallen, blijft de binnenlandse economie met de koopkrachtvooruitgang en een lage werkloosheid zorgen voor meer vraag. Delen van de groothandel, de detailhandel en de horeca blijven voor transport en logistiek als groeipijler overeind. Voor internationaal opererende opdrachtgevers in de industrie zijn er tekenen van lichte verbetering in 2020.
Pakketvervoerders en logistieke dienstverleners groeien door e-logistiek het snelst
Post- en pakketvervoerders en logistieke dienstverleners laten dit jaar de sterkste groei zien. Door de onstuimige groeiende e-commerce neemt het pakketvervoer hard toe en dat levert logistieke bewegingen op (ook door retouren).
Hoewel logistieke dienstverleners meegroeien door bijvoorbeeld inrichting van specifieke distributiecentra en extra services willen grote e-tailers als Amazon, Coolblue en Zalando tegelijkertijd vanwege het commerciële belang zelf ook meer greep op de logistiek houden. De concurrentie neemt hierdoor toe.
Wegvervoer heeft meeste last van inzakkende groei bouwvervoer
Het wegtransport is in 2020 een achterblijver. Waar de bouw in een groot deel van 2019 nog de grootste aanjager was in het wegtransport remmen opdrachtgevers door de stikstof- en PFAS-vertraging de vervoersvraag nu juist af. De bouw is goed voor zo’n 20 procent van het vervoerd gewicht en dit is merkbaar. Dat geldt zeker voor specialisten in bouwmaterialen. Rico Luman, setoreconoom Transport en Logistiek: “Naar schatting kost de lagere groei van de bouwproductie het wegtransport in 2020 een half procent groei. Desonanks blijft krimp met resterende groei uit andere sectoren naar verwachting uit”.
Scheepvaart deint mee op internationale ontwikkeling
De scheepvaart houdt het door de moeizaam draaiende industrie en zwakke internationale handel lastig. Wel is er enig perspectief. Voor de Duitse economie wordt een iets beter jaar verwacht en ING gaat in 2020 uit van lichte groei voor de wereldhandel. De verdere ontwikkeling van het handelsconflict tussen de VS en China blijft van belang en als belangrijkste toegangspoort tot het VK over zee is het ook onverminderd relevant hoe de brexit verder vorm krijgt.
Luchtvaart in 2020 in capaciteitsklem
De luchtvaart heeft tenslotte niet zozeer gebrek aan vraag, maar is vooral beperkt door capaciteit. Voor het Nederlandse luchtvervoer geldt in 2020 met de grens van 500 duizend vliegbewegingen op Schiphol nagenoeg een groeistop. Vooral het vrachtvervoer had in 2019 last van de inperking van ‘slots’ en kromp fors. Toewijzing van ongebruikte slots geeft vrachtvliegtuigen weer wat lucht, aldus de bank. Door inzet van grotere vliegtuigen en toenemende efficiëntie kan het totale volume hier nog met zo’n 1 procent vooruit. Doordat Lelystad Airport in 2020 nog niet geopend wordt en ook luchthavens van Eindhoven en Rotterdam tegen hun grenzen aanlopen, komt het hier volgens ING aan op efficiëntieverbetering en uitruil.
Auto betaalbaar huren?
Een comfortable auto huren kan eenvoudig bij Luxauto. U kan uw wagen telefonisch reserveren of langskomen in een van onze 16 kantoren. Contacteer een filiaal in uw buurt. Maar u kan ook online uw auto huren. Klik op het voertuig dat u wil huren en duid datum en afhaalpunt aan
Tuutuut.com is een toonaangevende onderneming, wij hebben de kennis en ervaring om onze klanten altijd een ruime keuze auto’s uit voorraad aan te bieden. In onze virtuele
marktplaats vindt u zeker de auto van uw dromen! Hier vind je alleen 2de hands wagens van officiële merkendealers. U hebt keuze uit alle verschillende soorten auto’s en alle denkbare merken. U kan uitgebreid zoeken op merk, model, carrosserievorm, brandstof, budget … Of u nu op zoek bent naar een tweede auto, een cabrio, een gezinsauto of een sportauto? TuuTuut heeft het allemaal.